Burn-out

Hoe herken je een burn-out?

Van Stress naar Burn-out

Iedereen ervaart wel eens spanning in zijn leven, het zet je even op scherp, houdt je alert en een dosis gezonde spanning is goed voor je. Het geeft je net dat beetje extra als je moet presteren, bijvoorbeeld voor een examen of presentatie. Daar is dus helemaal niets mis mee. Als het goed is zal de spanning na de taak snel zakken zodat je weer kunt ontspanning. Zie het als een boog die je aanspant en die daarna weer ontspant en aangespannen kan worden voor een nieuwe ronde.

Stress is een langdurige periode van spanning. Je lijf staat constant op scherp en is in de vecht/vlucht/verstar modus. Dit put je fysiek en emotioneel enorm uit. Als dit lang genoeg duurt dan brandt je op en dan kun je een burn-out krijgen.

Symptomen van een Burn-out

Voel je je moe, uitgeput zelfs? Is een boodschap doen al te veel voor 1 dag en aan werken moet je helemaal niet meer denken? Je slaapt slecht, piekert veel en de emoties gaan alle kanten op. Dit duurt al een tijd en met een weekendje rust is het niet opgelost. Misschien heb je wel een burn-out!

Het tijdig herkennen van een langdurige stressvolle periode is van essentieel belang. Langdurige stress kent veel gezondheidsrisico’s en dit kan zelfs resulteren in uitval. Het is dan niet meer mogelijk om je werk (werk/studie/huishouden/etc.) op een goede manier te doen.

De symptomen van een burn-out uiten zich op zowel in lichamelijke, emotionele, gedrag en op denkniveau.

Zie hier een lijstje met stressklachten

 

Hier volgen een paar voorbeelden:

 

  • Je bent steeds moe en je slaapt slechtt
  • Je hebt spierpijn, hoofdpijn of rugpijn.
  • Je hartkloppingen, een opgejaagd gevoel, drukkend gevoel op de borst, hyperventilatie
  • Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd. Je hebt een ‘kort lontje’.
  • Je hebt sombere buien, huilbuien en je piekert meer dan anders.
  • Je bent angstig
  • Je eet te veel of juist te weinig.
  • Je hebt geen zin in seks.
  • Je gaat steeds meer uw sociale contacten uit de weg.
  • Je kunt angstgedachten hebben: ‘het komt nooit meer goed’

Overspannen of Burn-out?

In de wandelgangen spreekt men van een burn-out als het werkgerelateerd is en bij overspannen als je totaal uitgeput bent van andere factoren zoals studie, relatie, kinderen, familieomstandigheden etc.

Soms wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de duur van de stress en wordt de term overspannen gebruikt als het door recente stressgebeurtenissen is veroorzaakt. Men gaat er dan vanuit dat je van overspannen zijn, sneller herstelt dan van een Burn-out.

Hiermee bedoelen we alles wat chronische stress is. De klachten en de aanpak van herstel zijn in beide gevallen gelijk. Er zit geen verschil in de duur van het herstel of de aanpak.

In alle gevallen gaan we eerst jouw persoonlijke situatie in kaart brengen en gaan we kijken wat we kunnen doen zodat jij weer meer energie krijgt.

Voor meer informatie over Stresstrainingen of Stresscoaching

Oorzaken van een Burn-out

Een burn-out is vaak een samenloop van omstandigheden, omstandigheden die alles bij elkaar te veel zijn voor jouw systeem. Kijk eens naar de volgende facetten:

Je karakter: perfectionistische mensen, loyaal, zorgzaam en idealistische mensen hebben een hoger risico op het krijgen van een burn-out.

Je omgeving: ervaar je veel stress vanuit je omgeving? Denk daarbij aan collega’s, je werk, je werkomgeving, je relatie(s) en je thuissituatie.

Veranderingen: elke verandering in je leven zorgt altijd voor stress, hoe leuk de gebeurtenis ook kan zijn. Maak je veel veranderingen in een korte tijd mee dan loop je meer risico op een burn-out.

Vaardigheden: loopt je agenda altijd over en kunnen mensen jou altijd bellen voor hulp en kun je dan slecht “nee” zeggen? Pieker je veel? Slaap je slecht? Dit zijn allemaal dingen die bij kunnen dragen aan een verhoogde kans op stress.

Lees meer hierover in mijn Blogs

 

 

Praktijk Craanen

Stationsweg 60
6711 PT Ede

Tel: 06-5555 2904
Mail: info@praktijkcraanen.nl

KvK: 53974972 

Algemene voorwaarden